Mitt Liv Enligt Mig Själv

Direktlänk till inlägg 21 november 2011

Mitt egna Recept..ganska stolt

Av Ninnie - 21 november 2011 22:55


Kvällens mat blev lyckad  och uppskattad 


jag bjöd på följande:

  • Hemmagjord klyft Potatis
  • rödvinssås
  • marinerade och ugnsbakade grönsaker
  • kött i form av lövbit
  • kantareller

Detta är alltså MITT egna recept så hoppas det smakar  


och jag tillagade allt så här:


ja började med att skala och skära potatis i klyftor och sen koka dom lite lätt och försiktigt i ca 5-10min. Ja valde att krydda dom med salt, lite dill (i kryddform) och sen citron krydda samtidigt som dom kokade! Efter att dom fått koka en stund så dom är lite mjuka på utsidan så smörjde jag en plåt med olja (ganska mycket) och la sen på potatisen och då saltade jag igen och la även några bitar av margarin och blandade lite försiktigt runt det  och sen satte jag in plåten i ugnen på ca200grader. Allt är klart när det fått en gyllen brun färg med en hårdare yta!


marinerade ugnsbakade grönsaker


grönsakerna kan man ta vilka som helst MEN se till att ta grönsaker som behöver lika lång tid i ugnen så inte vissa blir halv klara och andra brända. Jag valde Röd och grön paprika, minimorötter, rödlök Och sukini (stavning).  Jag skar upp allt ganska stort (särskilt rödlöken), la allt i en påse och hällde sen i marinaden (går bra med viken marinad som helst, jag använde mig av en som heter Ginger som ger en rökig lite kryddigare smak) Och lät grönsakerna ligga där ett tag medan jag smorde en plåt med olja. Efter 12-20min hällde jag upp allt på plåten och sen in ugnen med potatisen tills grönsakerna har fått en fin färg och tills morötterna är mjuka!


Köttet, Löv Bit av ytterlår!


lövbitarna kryddade jag lite lätt med grillkrydda och sen la jag en klick smör och så lite kantareller längst ut på kanten och rullade sen ihop allt. Jag stekte det på svag värme tills köttet fick en fin färg och yta. anledning till att ni SKA steka det på svag värme är för att värmer ni på för hög värme får ytan en fin färg men inget på insidan och då är risken stor att utsidan blir bränd eller segt medan det inte hänt något med insidan! så SVAG värme för bästa och godast resultat!


Rödvinssås


Lätt och enkelt, rör ner påsens innehåll i kastrullen i så mycket vatten det står  att ni ska röras ner det i ;) jag använde mig av blå Bands Rödvinssås.



När allt är klart så ser resultatet ut så här


 


Toppa allt med dom kantarellerna som finns kvar


 

Klyft potatisen och Grönsaker


 

(hahaha Hemsk bild)

Löv bitarna



Detta går ganska snabbt och jag kan lova att det blir uppskattat!

för er som inte äter kantareller eller svamp så kan ni byta ut det  mot Ost för en krämigare smak eller paprika, men glöm inte en klick smör så det inte blir torrt!


sååå smaklig måltid!

Och läåmna gärna omdöme om vad ni tyckte eller tycker   



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ninnie - 12 maj 2015 19:08


  Oteknisk som jag är så fattar jag verkligen hur man lägger över bilder från mobilen till datorn?! kopplar jag mobilen via sladden (ofc) i datorn så laddar den bara?? Så bilderna från våran roadtrip kommer väl upp någon annan dag HAHA!   Idag...

Av Ninnie - 10 maj 2015 21:52


    Åh så var det söndag iegn och imorrn börjar en ny vecka :)   idag har vi knappt vart hemma. Vi hann knappt gå upp innan vi åkte hemifrån haha. Vi skulle iväg och hämta en matta men kom därifrån med kläder, leksaker och nya vänner :D Barne...

Av Ninnie - 9 maj 2015 20:33

Jag måste bara "tipsa" om en låt men framför allt denna video! Denna grymma unga tjej som endast är 13år dansar modern balett I Sia´s stor hit. under videons gång utspelar hon en raaaad olika känslor. jag kan inte sluta stirra på henne!! Hon  är...

Av Ninnie - 9 maj 2015 19:36

    Kul att se att det var så många som kikade in på bloggen i förrgår ;D Besöks stapeln pekade rakt upp ;)   Igår var det kanon väder ute MEN det blåste någe fruktansvärt och det var ju marken (marknad) men det var inte så lockande att gå :/...

Av Ninnie - 7 maj 2015 19:30

Efter en lååångt blogg stopp så är jag åter igen tillbaka för att ta upp bloggandet!    Just nu är jag inne på en "nystart" i livet och mycket som händer just nu. Jag och M har flyttat isär men är fortfarnde tsm men båda har lite att ordna upp...

Översätt bloggen

Ninnie Mini Öberg

Här hittar ni mig

Vårat Hjärta

                       

                   AMADEUS

 

                 2011-08-17

               3475g

               50cm

                         

 

                    Amelija

               

 

                 

       2013-09-17

           3390g

            49cm

 

 

 

lämna gärna erat tycke om Bloggen HÄR

Besöksstatistik

Nils Amadeus Junior

                  

Diamanda Amelija Natacha

     

Det Bästa som finns

   

Kärlek

                     10-10-10  

jag letar efter..

klockan är...

Några frågor?

10 besvarade frågor

Det Senaste jag skrivit

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Arkiv

Kategorier

RSS

Havandeskapsförgiftning

Amadeus på nyheterna

MIN systers blogg


Ovido - Quiz & Flashcards