Mitt Liv Enligt Mig Själv

Direktlänk till inlägg 20 augusti 2011

Förlossningen <3

Av Ninnie - 20 augusti 2011 14:04


Har fått order att skriva lite om min förlossningen, vilket jag gärna gör eftersom det var den bästa dagen i mitt liv!!   


Så otroligt skönt att äntligen vara hemma  hos min älskling och inte nog med det, att få komma hem som förälder var inget jag hade räknat med skulle hända innan helgen ;)


Hur som helst, ni som följt bloggen vet att det vart en massa strul i slutet på graviditeten så det var planerat för igångsättning den 18 (torsdags), för er som inte hängt med i svängarna så kan jag skriva som så här att under dom sista..3-4 veckorna(?) har jag åkt fram och tillbaka till sjukhuset pga på gränsen till havandeskapsförgiftning (länk om det finns längst ner på vänster sida) och förra helgen (12-15augusti) låg jag inlagd eftersom jag på fredagen (den 12) visade klara tendenser till havande-förgiftning och blev då inlagd (Amadeus var beräknad den 13)..tanken då var att jag skulle bli igång under helgen om inte provsvaren blev stabila!


Hur som helst så stabiliserade sig proverna och läkarna ville ge Amadeus chansen själv att komma ut men om han valde att INTE komma ut under helgen så planerades igångsättningen  på Måndagen! Så när måndagen kom var både jag, Marcus och alla runt om kring oss förberedda på att det skulle bli bebis i början på veckan...men vi fick en stor besvikelse när vi fick reda på att vi skulle bli hemskickade eftersom det var fullt på Förlossningen men fick en tid på Torsdagen för GARANTERAD igångsättningen!


Men så länge behövde vi inte vänta!


På Onsdag natt runt 00.30 vaknade jag av en känsla i magen som går att beskriva med magsjuka..jag sprang i väg till toaletten och var livrädd att jag hull på att bli sjuk nu innan förlossningen  Men efter ett tag släppte det och jag gick och la mig igen, men kunde inte somna eftersom känslan kom tillbaka till och från så jag bestämde mig för att klocka i mellan "känslorna" och redan då var det ca 5-6minuterar  i mellan varje och efter ett tag började känslan gå över till en mildare form av smärta och efter en stund vände jag mig till marcus som låg och kollade på tv och sa:


jag: Marcus?

Marcus: aa?

Jag: är du trött?

Marcus: nä..?

Jag: BRA för jag tror jag har värkar!


Marcus kastade sig upp och ringde min mamma som sa åt oss att ringa förlossningen medans hon satte sig i bilden och körde hit! Så det gjorde vi, vi ringde förlossningen som sa åt mig att ställa mig i en dusch för att se om det släppte och bad mig försöka vara i 5-6timmar. Jag gjorde som BM sa och stalde mig i en dusch och redan då hade smärtorna gått över till SMÄRTOR! och kom även tätare! När mamma väl kom sa hon att det är ingen ide´ att vänta med att åka in eftersom värkarna kom så tätt! så vi var hemma iallfall någon timme innan vi började rulla inåt mot Örebro och förlossningen! Vi gjorde ett stopp på vägen dit för att få tiden att gå lite mer och så mamma och Marcus skulle få i sig lite kaffe och jag passade på att gå runt så mycket som möjligt (vilket var otroligt skönt, jag klarade av att ta värkarna på ett annat sätt) efter ca 40-45min satte vi oss i bilden igen och fortsatte in mot Örebro! Väl inne på förlossningen (klockan var då typ 02.30) och var värkarma så pass täta och starka att barnmorskorna blev förvånade över att det gått så snabbt och att dom var så starka!  Så efter mycket om och men lyckades dom få ett blodtryck och CTG och sen gick allt FOOOORT!!!



jag fick Lustgas (eftersom det var det ända jag ville ha) och det hjälpte fruktansvärt bra och jag lyckades slappna av ordentligt mellan värkarna och samla kraft! När Förlossningen drog igång och han skulle ut behövde jag ingen lustgas alls (den var mest i vägen)..tyckte heller inte att själva "utdrivnings stadiet" gjorde ont alls! Vid 04.50(?) var huvudet nästan ute och alla puschade på så mycket dom kunde och 05.00 Fick jag upp våran Älskade son på bröstet!!  Så lycklig, lättad, glad, ledsen som jag kände mig då...går inte att beskriva i ord ( mer än just lycklig, lättad, glad och ledsen)! En känsla som man måste uppleva själv för att förstå  


      


Det här var hur min förlossningen gick till (lite av den)! Ni får gärna ställa frågor, jag svarar på alla frågor jag känner att det finns ett svar på   


 
 
Ingen bild

carina

20 augusti 2011 15:40

Åh, vilken fin berättelse om Amamdeus födelse, nu rinner mina tårar:)

Ninnie

20 augusti 2011 19:46

:´D

 
Ingen bild

carina

20 augusti 2011 15:42

Carina, alltså Krilles ,mamma:)som skrev föregående kommentar!

 
Ingen bild

Ellie

21 augusti 2011 14:19

Så skönt för dig att du fick en lindrig o snabb förlossning, så man kan säga att " Du är GJORD för att föda barn".. Tanken på också att du inte tyckte sista biten djorde speciellt ont heller.. Så när kommer nästa då hihihi <3<3<3 Nä skämt o sido vännen, jag måste ju få se lilla krabaten ju, inget roligt att titta på kort :P men vi tar det när du har ställt dig in på allt o känner dig redo o ork att träffa folk.. säg bara tid när du har ork o tid om du själv förstås vill att jag kommer :P Är allfall glad för din/marcus skull <3 kramis

Ninnie

21 augusti 2011 16:09

haha det sa Barnmorskorna oxå ^^ nja..nästa får allt vänta några år ;) vem vet, lilla Amadeus kanske blir som 4ungar ;)

som det känns nu när allt flyter på så bra med ammning och det så orkar jag/vi med besök i stort sätt när som :)

kraaam

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ninnie - 12 maj 2015 19:08


  Oteknisk som jag är så fattar jag verkligen hur man lägger över bilder från mobilen till datorn?! kopplar jag mobilen via sladden (ofc) i datorn så laddar den bara?? Så bilderna från våran roadtrip kommer väl upp någon annan dag HAHA!   Idag...

Av Ninnie - 10 maj 2015 21:52


    Åh så var det söndag iegn och imorrn börjar en ny vecka :)   idag har vi knappt vart hemma. Vi hann knappt gå upp innan vi åkte hemifrån haha. Vi skulle iväg och hämta en matta men kom därifrån med kläder, leksaker och nya vänner :D Barne...

Av Ninnie - 9 maj 2015 20:33

Jag måste bara "tipsa" om en låt men framför allt denna video! Denna grymma unga tjej som endast är 13år dansar modern balett I Sia´s stor hit. under videons gång utspelar hon en raaaad olika känslor. jag kan inte sluta stirra på henne!! Hon  är...

Av Ninnie - 9 maj 2015 19:36

    Kul att se att det var så många som kikade in på bloggen i förrgår ;D Besöks stapeln pekade rakt upp ;)   Igår var det kanon väder ute MEN det blåste någe fruktansvärt och det var ju marken (marknad) men det var inte så lockande att gå :/...

Av Ninnie - 7 maj 2015 19:30

Efter en lååångt blogg stopp så är jag åter igen tillbaka för att ta upp bloggandet!    Just nu är jag inne på en "nystart" i livet och mycket som händer just nu. Jag och M har flyttat isär men är fortfarnde tsm men båda har lite att ordna upp...

Översätt bloggen

Ninnie Mini Öberg

Här hittar ni mig

Vårat Hjärta

                       

                   AMADEUS

 

                 2011-08-17

               3475g

               50cm

                         

 

                    Amelija

               

 

                 

       2013-09-17

           3390g

            49cm

 

 

 

lämna gärna erat tycke om Bloggen HÄR

Besöksstatistik

Nils Amadeus Junior

                  

Diamanda Amelija Natacha

     

Det Bästa som finns

   

Kärlek

                     10-10-10  

jag letar efter..

klockan är...

Några frågor?

10 besvarade frågor

Det Senaste jag skrivit

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Arkiv

Kategorier

RSS

Havandeskapsförgiftning

Amadeus på nyheterna

MIN systers blogg


Ovido - Quiz & Flashcards